I 2025 satser man hardere på testing av elbiler og plug-in hybridbiler i forbindelse med AVILOO Premium test.
Opprinnelig pris 1500,- pr. bil på med Batterihelsesertifikat (signert) og TÜV sertifisert.
I slutten av 2024 priset man tjenesten til 1000,-
I 2025 vil prisen være 990,-
Årsaken til den lave prissettingen er at Elbiltester.no dessverre ikke har noen utlånsbil i mellomtiden, derfor har man kompensert dette med å holde prisen til gi bort pris.
Etter endt test så kan du velge å få bilen oppladet ved levering tilbake, normalt vil den ha 10-20% igjen på batteriet ved tilbakelevering.
Skal du ha bilen oppladet tilbake så har vi fastpris uten overraskelser der også. Hurtiglading 5,99 pr. kWh. AC lading inntil 22 kW med 4,99 pr. kWh.
Det løper ikke timepris ved lading ved hurtiglading og biler som har 22 kW ombordlader.
Normalt lades bilen til rundt 70-80% før den blir levert tilbake.
Det fortsettes med muligheter å være med når bilen din testes om du ikke føler deg komfortabel å låne ut bilen. Testene kan gjøres både på dagtid og kveld og helg inkludert helligdager.
Målet i 2025 er å få samarbeid med bilforhandlere til å stille ut med Demobil eller utlånsbil mens bilen din testes slik at du ikke er billøs.
Det er alltid fordel å lade bilen til 100% i forkant, men vi må starte med 100% fullt ladet batteri før vi setter inn verktøyet som kobles til bilens OBD2 port/DoIP port
Vanlig ladepris for å full lade batteriet før avreise kommer i tillegg etter gjeldende overnevnte prislister som blir oppdatert fortløpende, det velges alltid den ladepunktet som er billigst og raskest for å være igang med kjøringen ganske snarlig.
Har du opplevd at prosentene stuper fortere enn forventet og når det skjer og rekkeviddeindukatoren stuper raskere enn forventet er dette viktig å ta med seg.
Etter endt kjøring så skal ingeniørene på AVILOO gå igjennom tallene som bilen har sendt fortløpende inn for å kalkulere riktig forbruk. Innenfor 48 timer etter endt kjøring så vil man motta batterihelsesertikatet, du kan velge om du vil ha dette på Norsk, Engelsk, Tysk eller andre språk. Man får dessverre ikke utstedt samme rapport på flere språk samtidig da må man få utført ny test noe som er sterkt beklagelig, men TÜV er megastrenge på akkurat dette.
Husk at merkeverksteder og NAF sentre o.l. tar bare en hurtigtest som er CARA sertifisert som ikke er gyldig for Europa ved reklamasjon av batteripakken og gir ikke grundig informasjon, derfor utføres Premium tester som er nødvendig for å få korrekt data. Litt om CARA er at det er som å sammenlignede litt med gratis appene som LeafSpy Pro, CarScanner Pro, CanZE, Scan My Tesla o.l. Gir ikke nøyaktige nok data hvordan batterihelsen egentlig er.
Øvrig informasjon:
Elbiltester.no ønsker samarbeid med bilforhandlere og andre som selger og kjøper brukte elbiler, med Elbiltester.no med på laget er det lettere å få solgt elbilene når man kan dokumentere egentlige batterihelsen til elbilen.
PS! Det utføres også Premium tester på de fleste Plug-in hybridbiler (PHEV) også, ikke bare Elbiler (BEV).
I 2025 skal Elbiltester.no arrangere langtur med elbil, har du kjøpt eller lånt en elbil så er det bare å henge deg på.
Det er et maraton hvor man kan velge hvor du selv vil slenge deg med og hoppe av for å hoppe på igjen senere.
Rutene er satt opp, men tid er ikke satt opp ennå.
Tur 1: Starter fra Oslo området og avsluttes i Trondheim (en spesiell rute)
Tur 2: Starter i Trondheim og avsluttes for natten i Bergen for så kjøre til Oslo (en spesiell rute)
Tur 3: Starter i Oslo og avsluttes i Bergen (en spesiell rute via Sørlandet)
Informasjon og påmelding for turen vil man etterhvert bli annonsert på siden Elbiltur.no | Organiserte turer med elbil