Fersk på elbil? (Artikkel under produksjon)

Fersk på elbil? Her er det ting du må vite.

Forhandlere og brosjyrer til bilene nevner om rekkevidde f.eks. 400 km, men det er etter WLTP og rekkevidden er i sjeldne tilfeller realistisk spesielt vinterstid.

WLTP rekkevidden som oppgis er labratorietestet elbiler med ideell temperatur (omgivelsestemperatur) på 23C som også er optimalt for batteripakken til en elbil.
Snittfarten som brukes med WLTP er 46,5 km/t som også tilsvarer flat vei kjøring
Testen utføres helt uten at klimaanlegg er påslått hverken kjøling eller varme.
Produsentene bruker gjerne andre dekk og lufttrykk for å optimalisere rekkevidden.

På motorvei med -10C vil du få kortere eller langt kortere rekkevidde enn WLTP tilsier.
Da det er mer luftmotstand i høyere fart og når batteripakken er i tillegg kald får den mer indre motstand som gjør at du kommer kortere enn et oppvarmet batteripakke.
Snø på bilen gjør også at du har større luftmotstand også og vil bruke således mer strøm.

Rekkeviddemessig kan du trekke av fort 20-25% av den oppgitte WLTP rekkevidden, noen elbiler som er svært energieffektive har nesten samme rekkevidde sommer som vinter.
Småturer gjør at du bruker mer strøm på småturen enn en lang sammenhengende tur, på lik linje med en fossildrevet bil.

En hjemmeladestasjon: Trenger du det?
(Artikkelen skrives)

Hva med lading langs veien?
(Artikkelen skrives)

Hva trenger jeg av apper og ladebrikker/ladekort?
(Artikkelen skrives)

Elbilens egen app?
(Artikkelen skrives)

Forvarming av bilen før avreise eller nedkjøling?
(Artikkelen skrives)

Husk å bruke bremsepedalen
(Artikkelen skrives)

Reiseplanleggere og planlegge tur med elbil
(Artikkelen skrives)

Hva kan jeg trekke av tilhenger og ha taklast på elbilen?
(Artikkelen skrives)

Kjør etter batteriprosentene og gjerne bruk batteriprosent som referanse
(Artikkelen skrives)